Sprawozdanie z realizacji mobilności w terminie 06.02 – 10.02.2023 – uczestnik: Krystyna Kobylakiewicz
W ramach programu Erasmus + Akcja KA1 – mobilność kadry edukacji szkolnej, uczestniczyłam w projekcie pt. ,,Kompetencje językowe kadry szkoły kluczem do europejskiego wymiaru placówki”.
W dniach 06.02.2023r. – 10.02.2023. wraz z grupą czterech nauczycieli wzięłam udział w kursie języka angielskiego na Gran Canarii. Szkolenie obejmowało 20 godzin w ciągu 5 dni, zajęcia prowadzone były w szkole językowej Ceire centro de estudios idiomas y recuperaciones w miejscowości Arguineguin.
Kurs umożliwił mi poznanie języka angielskiego w podstawowym zakresie. Istotnym elementem było poznanie i doskonalenie podstawowego słownictwa, wymowy oraz przede wszystkim umiejętności konstruowania prostych wypowiedzi. Nasza lektorka Veronica a zarazem właścicielka szkoły językowej rzetelnie przygotowana, dbała o jakość nauczania i intensywność kursu co sprzyjało nauce języka. Kurs był doskonałą okazją na przełamywanie barier językowych, ponieważ uczestnicy pochodzili z różnych krajów (Norwegia, Francja). Dawało to także możliwość na wymianę doświadczeń np. dotyczących funkcjonowania szkół w różnych krajach europejskich. Nabyte umiejętności językowe mogłam wykorzystywać również w codziennych sytuacjach poza szkołą. Podczas mobilności poznałam również podstawowe zwroty w j. hiszpańskim, co znacząco ułatwiło mi relacje z mieszkańcami wyspy, dla których j. hiszpański jest językiem urzędowym.
Pobyt na Gran Canarii był ciekawym doświadczeniem, to nie tylko kurs językowy, ale również poznanie ludzi, kultury, tradycji, przysmaków miejscowej kuchni oraz podziwianie niezwykłych miejsc i piękna otaczającej nas przyrody. Wraz z grupą poznawaliśmy uroki wyspy. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem Rezerwatu Przyrody Wydm w Maspalomas - cudu natury na wyspach kanaryjskich zajmującego ogromny obszar ponad 400 ha. Widok wydm jest imponujący. Obowiązkowym punktem pobytu tzw. „must see” są wąwozy El barranco de Vacas i el Barranco de Guayadeque. Pierwszy z nich przypomina nam Wielki Kanion Kolorado a drugi, porośnięty bujną roślinnością, zamieszkiwany był kiedyś przez Guanczów - rdzennych mieszkańców. Nie zabrakło również stolicy Gran Canarii Las Palmas. W historycznym centrum miasta dzielnicy Vegueta, znajduje się m.in. katedra św. Anny czy piękny budynek w stylu kolonialnym znany jako Casa de Colón (Dom Kolumba). Południe wyspy to także malownicze wybrzeże Anfi z „Wyspą serce”- „Isla corazón”, miasteczko Puerto Rico, czy wspomniane Arguineguin. O tym, jak zmieniała się wyspa na przestrzeni ostatnich 20 lat, jak z małych rybackich wiosek powstały duże ośrodki turystyczne dowiedzieliśmy się z opowieści naszej lektorki Veronici, która przybliżyła nam również historię pochodzenia wyspy. W zachodniej część wyspy, podziwialiśmy widoki ztarasu Mirador de Veneguero czy Mirador del Balcon. Aby doświadczyć różnorodności fauny i flory w czasie pobytu na Gran Canarii nie mogliśmy odpuścić sobie pieszej wędrówki na Roque Nublo oraz na Pico de las Nieves, najwyższe szczyty Gran Canarii. Północ wyspy jest bardziej zielona, gdzie spacerowaliśmy jednym ze szlaków w rezerwacie przyrody Los Tilos de Moya po lesie wawrzynowym oraz zwiedzaliśmy pobliskie miasteczka Firgas czy Arucas.
Podczas pobytu jedliśmy potrawy miejscowej kuchni. Kuchnia kanaryjska to przede wszystkim owoce morza, ośmiornice, kalmary, muszle i ryby w różnej postaci (grillowane, smażone). Próbowaliśmy miejscowych serów, kanaryjskich ziemniaczków z sosami mojo verde i mojo picon, zielonych smażonych papryczek podawanych z gruboziarnistą solą, bananów, soczystych pomarańczy i innych owoców z lokalnych plantacji. Szczególnie zaskoczył nas smak kaszanki na słodko z cynamonem. Odkryliśmy również nieznane nam w Polsce owoce limkwat czy nispero i posmakowaliśmy kawy barraquito.
Udział w mobilności był dla mnie nowym doświadczeniem. Rozwinęłam swoje umiejętności językowe, zwłaszcza w zakresie podstawowej komunikacji w języku angielskim, co ułatwi nawiązanie kontaktów z innymi krajami, poszerzy i ulepszy współpracę międzynarodową. Dzięki podniesieniu umiejętności językowych i świadomości kulturowej wzbogaciłam swoją wiedzę na temat innych krajów europejskich i ich obywateli, pozwala mi to na promowanie postawy otwartości i tolerancji, a także promowanie idei mobilności i możliwości płynących z korzystania z programu Erasmus+ wśród uczniów, innych pracowników szkoły oraz środowiska lokalnego.
Krystyna Kobylakiewicz