Sprawozdanie z realizacji mobilności w terminie 17.07 – 28.07.2023 – uczestnik: Małgorzata Kaczyńska
W dniach 17.07 - 28.07.2023r. uczestniczyłam w kursie CLIL Methodology & ICT Tools for Teachetrs working with CLIL w ramach projektu na rzecz mobilności kadry w sektorze edukacji szkolnej - Erasmus +. Kurs zorganizowany został przez ETI - Executive Training Institute na Macie, trwał 2 tygodnie i obejmował łącznie 50 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych. Głównym założeniem kursu CLIL ( Content and Language Integrated Learning ) było podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz zapoznanie z metodami i formami nauczania języka z wykorzystaniem tej metody w połączeniu z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. Zajęcia miały na celu doskonalenie umiejętności wykorzystania metodyki CLIL na zajęciach z języka angielskiego oraz wcielenie elementów języka do nauczania innych przedmiotów objętych podstawą programową. Szkolenie odbywało się w dziewięcioosobowej grupie nauczycieli z Polski, Słowacji, Czech, Węgier oraz Włoch. Podczas kursu poznałam metodę CLIL początkowo od strony teoretycznej, a następnie w formie praktycznych warsztatów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz różnorodnych materiałów audiowizualnych. Tematyka kursu obejmowała metodologiczne aspekty zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego jak również pracę z wykorzystaniem takich narzędzi jak: Multidict, Wordlink, projektowanie interaktywnego Webquestu, tworzenie ćwiczeń interaktywnych, CLILstore - tworzenie jednostki lekcyjnej na tej platformie, teoretyczne oraz praktyczne aspekty tworzenia prezentacji multimedialnych oraz wiele innych narzędzi do kreowania ćwiczeń w formie online. Celem kursu było także promowanie wzajemnej interakcji uczestników, dlatego zajęcia miały formę pracy zespołowej pobudzającej kreatywne myślenie i wymianę doświadczeń. Podczas kursu porównywaliśmy tradycyjne i najczęściej stosowane przez nauczycieli metody do metod nauczania CLIL. Zastanawialiśmy się, jak wiedzę teoretyczną wykorzystać efektywnie w codziennej pracy w oparciu o konkretne pomysły na lekcje. Podczas spotkań pozalekcyjnych miałam okazję dowiedzieć się o metodach nauczania stosowanych przez nauczycieli w innych krajach i porównać je z tymi stosowanymi w Polsce. Udział w kursie był dla mnie ważnym i bardzo cennym doświadczeniem zawodowym. Był okazją do doskonalenia własnych umiejętności językowych i pedagogicznych ale także do zawarcia cennych znajomości, które być może w przyszłości zaowocują współpracą na międzynarodowym poziomie.
Małgorzata Kaczyńska