O atrakcyjności i skuteczności szkolnictwa zawodowego.
29 czerwca w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu odbyła się uroczystość, na której podsumowano działania związane z realizowanym w szkole projektem ,,Nowoczesna Edukacja Przyszłego Technika”.Uczniowie,nauczyciele,zaproszeni goście wysłuchali i obejrzeli relację z tego przedsięwzięcia, którym w ostatnich miesiącach żyła cała społeczność szkolna.
Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i trwał dwa lata(2010-2012).Jego głównym celem było podniesienie atrakcyjności, skuteczności i jakości szkolnictwa zawodowego w oparciu o umowę ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach. W zamierzeniach działania te miały popularyzować kształcenie techniczne w naszej szkole i regionie. Projekt skierowany był do uczniów klas: drugich, trzecich i czwartych - w zawodach technik budownictwa, technik drogownictwa i technik ochrony środowiska .Łącznie wzięło w nim udział 128 uczniów. Wartość tego projektu wyniosła 915 957 ,43zł. , w tym kwota dofinansowania 797 800,00zł.
Zespół projektowy tworzyli: Krystyna Kobylakiewicz( kierownik projektu), Małgorzata Ziomek (specjalista ds. monitoringu),Beata Gajewska i Anna Kowalczewska –Ożóg (asystenci projektu) oraz Henryka Oszczudłowska (asystent ds. finansowo- księgowych).
Za pozyskane pieniądze ZSTiO doposażył pracownie tak, aby uczniowie mogli korzystać z najnowszych pomocy dydaktycznych, zgodnymi ze standardami wyposażenia dla danego zawodu .Do pracowni budownictwa i drogownictwa zakupiono dwa zestawy: tablica interaktywna, laptop, drukarka, projektor, rzutnik ; oprogramowanie komputerowe; zestawy norm PKN , katalogi i przepisy prawa w wersji elektronicznej oraz specjalistyczną literaturę z branży budowlanej: Budujemy dom, Majster, Zbuduj dom, Przewodnik budowlany. Z kolei pracownię ochrony środowiska wyposażono w bibliotekę młodego technika tj. literaturę fachową: Recykling, Czysta energia ; mikroskopy, wagi oraz zestawy do badań laboratoryjnych wraz z odczynnikami do badania wody, gleby, powietrza. Pracownia przedmiotów ścisłych wzbogaciła się o modele, plansze ,zestawy ćwiczeniowe, przybory geometryczne.
Uatrakcyjnienie zajęć i unowocześnienie nauki w szkole odbywało się poprzez wprowadzone bloki zajęć korelujących umiejętności matematyczne z wiedzą zawodową. W ciągu dwóch lat zrealizowano 410 godzin, w oparciu o autorskie rozkłady materiału, opracowane przez 4 nauczycieli dla 13 grup uczniów.
Istotną część projektu stanowiły kursy językowe. Dawały one możliwość nauki języka angielskiego z wykorzystaniem terminologii branżowej, typowej dla danego zawodu. Obecnie jest to niezwykle potrzebna i cenna wiedza .Nauka odbywała się w oparciu o autorskie propozycje przygotowane przez nauczycieli języka. Dwa kursy odbywały się podczas ferii zimowych w Zakopanym i dwa w czasie wakacji na Mazurach.
Najciekawszą częścią projektu z punktu widzenia uczniów były wycieczki dydaktyczne. W ciągu dwóch lat zorganizowano ich 64. Program ich uwzględniał specyfikę zawodu i służył poznaniu nowoczesnych procesów techniczno-technologicznych występujących w branży budowlanej, drogownictwie i ochronie środowiska.Te formy wsparły proces kształcenia zawodowego, korelując treści nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
z wiedzą praktyczną .Dla technikum ochrony środowiska: parki krajobrazowe, rezerwaty, oczyszczalnie ścieków; obiekty, w których zastosowane są nowoczesne rozwiązania z zakresu ochrony środowiska m.in.: zapora w Solinie, Nidzicy, przepompownia na Górze Żar ;Parki Narodowe: Bieszczadzki, Pieniński, Białogórski, Świętokrzyski, Ojcowski, Tatrzański, Białowieski. Dla technikum budownictwa i drogownictwa: najciekawsze obiekty architektoniczne oraz budowlane, nowoczesne budowle oraz place budów, w tym drogi, mosty i autostrady m.in.: Cementownia Ożarów, Stąporków, Nowa Dolina, CRH Gliwice i Purmo, Skańska-Rzeszów; poznawanie stylów architektonicznych np.: Łańcut, Kraków, Zamość ,Lublin, Kazimierz Dolny, Zakopane.
Rezultaty projektu stały się widoczne. Uczniowie rozbudzili swoją wrażliwość estetyczną poprzez bezpośredni kontakt z dziełami architektury, kultury, obiektami przyrody. Rozwinęli umiejętność współdziałania w zespole oraz podniosła się atrakcyjność i popularność kształcenia zawodowego w szkole i regionie.
Przyszli technicy wzięli udział w rozmaitych szkoleniach i seminariach technicznych, prowadzonych przez firmy i instytucje branżowe, mające na celu przybliżenie uczniom nowatorskich rozwiązań techniczno-technologicznych. W ramach projektu zorganizowano 25 szkoleń m.in. z firmami:Isover, Selena, Rehau, Ceresit, Alpol Gips, Sopro, Wolf, Formaser, Viessmann, Kassel,Alpol.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymał certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu . Wydano 771 certyfikatów dla uczestników szkoleń z branży budowlanej i 467 certyfikatów dla uczestników szkoleń i seminariów branży ochrony środowiska.
Podczas realizacji wszystkich zadań cały czas prowadzony był monitoring działań m.in.: analiza dokumentacji, zdjęcia , filmy, galeria zdjęć umieszczonych w oszklonych gablotach na korytarzach szkolnych, testy, analizy, ankiety, opinie.
63 uczniów biorących udział w projekcie otrzymało nagrody rzeczowe za uzyskanie najwyższej liczby punktów z testów sprawdzających wiedzę branżową podczas obozów językowych, wycieczek poznawczych i szkoleń technicznych. Wartość nagród wyniosła 5 500zł. Przy realizacji projektu w formie wolontariatu pracowało 31 nauczycieli z naszej szkoły.
W ciągu dwuletniej realizacji projektu pojawiały się informacje o tych wydarzeniach w lokalnych mediach, miedzy innymi: Sandomierzanin, Radio Leliwa, Echo Dnia, Tygodnik Nadwiślański, Radio Kielce oraz na stronie WWW powiatu sandomierskiego. Projekt został też upowszechniony jako dobra praktyka na stronie Kuratorium Oświaty w Kielcach Wszystkim składamy słowa podziękowania za systematyczną współpracę. Mamy nadzieję ,że informacje te przyczynią się do promowania kształcenia zawodowego w naszym środowisku lokalnym i regionie.
Autorzy artykułu: Krystyna Chmielowiec
Małgorzata Ziomek
Prezentacja
https://docs.google.com/presentation/d/1OmPjmBxCo8ykn1xY3XXpII51yaczEmtMtjS0sLQb9fU/edit?authuser=0