Analiza stanu obecnego w startegicznych obszarach pracy szkoły
Strategia funkcjonowania naszej placówki odnosi się do pięciu obszarów:
- Organizacja pracy szkoły
- Dydaktyka oraz poprawa wyników egzaminów zewnętrznych
- Kadra- doskonalenie zawodowe nauczycieli
- Działalność opiekuńczo – wychowawcza szkoły
- Klimat/ atmosfera szkoły oraz baza szkoły
Szkoła posiada określone cele i kierunki działania we wszystkich obszarach pracy. Zadania i priorytety formułowane są w oparciu o analizę słabych i mocnych stron w ujęciu krótko i długoterminowym. Nauczyciele, uczniowie i rodzice uczestniczą w planowaniu i modyfikowaniu strategii rozwoju szkoły mającej swoje odzwierciedlenie w koncepcji pracy szkoły.
Realizacja zadań jest poddawana bieżącej i końcowej ocenie. Wnioski wynikające z tej oceny są analizowane przez Radę Pedagogiczną i Samorząd Uczniowski oraz wykorzystywane w ewaluacji Koncepcji Pracy Szkoły. Zawody, w których kształci szkoła wynikają z potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy. Wszelkie plany rozwoju naszej szkoły oparte są na analizie mocnych i słabych stron.
Analiza SWOT
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY ograniczona możliwość dokonywania pozytywnej selekcji w procesie rekrutacyjnym mała aktywność rodziców we włączanie się w sprawy szkoły niezadowalające wyniki nauczania z niektórych przedmiotów niska motywacja uczniów do nauki i udziału w zajęciach pozalekcyjnych problemy wychowawcze tj: wagary niska frekwencja uczniów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych zniechęcenie i wypalenie zawodowe u niektórych nauczycieli brak sukcesów na olimpiadach i konkursach regionalnych i ogólnopolskich brak wystarczającego wyposażenia pracowni diagnostyki pojazdów samochodowych zbyt liczne klasy powstałe na skutek połączeń niski status społeczno – ekonomiczny uczniów (konieczność podejmowania pracy zarobkowej przez uczniów w trakcie odbywania nauki) bezradność rodziców w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo -wychowawczych |
SZANSE
poprawa wizerunku i opinii o szkole w środowisku współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę zmiana trendów u absolwentów gimnazjów w odniesieniu do wyboru szkoły gimnazjalnych na korzyść szkół zawodowych |
ZAGROŻENIA niż demograficzny słabe subwencjonowanie szkolnictwa zawodowego, brak środków na doposażenie pracowni technicznych zagrożenie patologiami upadek autorytetów brak ambicji wzrastające ubóstwo społeczne roszczeniowa postawa rodziców wypalenie zawodowe nauczycieli zbiurokratyzowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego |
Koncepcja Pracy Zespołu Szkół jest dokumentem strategicznym wyznaczającym kierunki działania, które będą rozwjały i poszerzały jej mocne strony, a w miarę możliwości likwidowały i zapobiegały powstawaniu nowych. Koncepcja stanowi dokument źródłowy do opracowanie innych dokumetów wewnątrz szkolnych gdzie zawarte są zadania i priorytety krótkoterminowe m.in roczny plan pracy szkoły.