Wstęp
Nowe zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego jako kompleksowego systemu ewaluacji oświatowe, wprowadzenie nowej postawy programowej do szkół ponadgimnazjalnych, reforma systemu kształcenia zawodowego, skutkują zmianą koncepcji zarządzania, wdrożenia nowych koncepcji funkcjonowania szkoły oraz dostosowania przepisów wewnątrzszkolnych do nowych wymagań, jakie zostały postawione przed polską szkołą.
Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. prof. Z. Strzeleckiego w Sandomierzu zwanego w dalszej części koncepcji Zespołem to szkoła ponadgimnazjalna o charakterze środowiskowym, w swoim założeniu wyrównująca szanse edukacyjne wszystkich uczniów, przybyłych do niej z różnych środowisk, która jednocześnie daje przepustkę do zdobycia wykształcenia wyższego, szansę na własny rozwój, zmianę dotychczasowej mentalności, zdobycia umiejętności człowieka kreatywnego.
Nowa jakość kształcenia, zmodyfikowane zasady zdawania egzaminów, różnorodność programów profilaktycznych wspierających rozwój ucznia, rozbudzają spore oczekiwania młodzieży, nauczycieli, rodziców, lokalnej władzy, ponieważ autonomia szkoły pozwala wdrażać nowoczesne programy nauczania, nowe podręczniki, nowatorskie metody nauczania, wspierające ocenianie i wiele innowacji ukierunkowanych na rozwój ucznia.
Jakość pracy tworzą wszystkie podmioty działań szkoły: dyrekcja szkoły, kadra pedagogiczna, rodzice a także pracownicy administracji i obsługi.